Tuesday 26 August 2014

Ståljätten som bara föll. Och föll. Och föll.

Ännu en fin dag på börsen! OMX valde att ta kvällen 0,3% högre än gårdagen och min egen portfölj ökade med 0,46. Så länge jag slår index har jag inte tillåtelse att klaga. Något jag får klaga på däremot, är bolag vars aktier rör sig i helt fel riktning. Ned. SSAB börjar gå mig på nerverna. När alla andra bolag i portföljen stiger, när OMX stiger, då fortsätter SSAB sin sjunkande riktning som om det inte fanns någon som helst gräns nedåt. Jag ser ett stöd strax under dagens slutkurs på 55,60, men som det ser ut nu kommer vi att braka igenom det stödet också.

Samtidigt funderar jag över min portfölj där jag idag samlar 7 st bolag. Frågan är om inte det här är max. Det är svårt att hålla koll på fler bolag när man dessvärre har såväl arbete som familjetid att planera in förutom stirrandet på aktiekurser om dagarna. Min fundering inför morgondagen är därför:

Vid eventuell dipp, cut your losses och sälj SSAB. Köp istället Investor. Ett mycket fint bolag där man får flera bolag i ett så att säga. Investors ägande i andra bolag ger en väldigt trevlig spridning utan att jag för den sakens skull behöver nagelfara varje enskilt bolag som jag annars skulle behövt göra om de var för sig stod för en plats i min aktieportfölj. Jag var på väg in idag, men var för sen på köpknappen och aktien rusade iväg. Jag tror att det här är rätt lösning. Jag inser att det för min högst personliga del är oerhört viktigt att jag är intresserad av de branscher mina portföljbolag verkar inom. Stålbranschen är inte riktigt min grej.

Således är alltså tanken att min portfölj på sikt kommer att se ut så här:

BillerudKorsnäs
Castellum
Cloetta
Delta Minerals
H&M
Investor
Lundin Petroleum

Vad tror jag då om morgondagen? Ja, det är svårt att sia om den saken. Idag trodde jag faktiskt på en liten dipp, men börsen verkar ointresserad av negativa nyheter och reagerar istället nästan enbart på de positiva. Sådana tecken kan innebära såväl fortsatt uppgång som en snar rekyl. Dags då att titta på volymerna för de senaste dagarnas handel. Där hittar jag förvisso lägre volymer än normalt, men inget alarmerande. Så...vad händer imorgon? Mitt tips? Jag tror att vi backar med 0,2 procent.

God natt mina vänner!



No comments:

Post a Comment