Wednesday 27 August 2014

Se över ditt sparkonto

God morgon!
Sitter på kontoret och tar del av alla ekonominyheter med en god kopp kaffe som sällskap. Finns inget skönare än att anlända till jobbet tidigare än alla kollegor. Det är något fridfullt över att sitta här, dricka kaffe och bara ta det lugnt innan stormen drar fram.

Igår satte jag mig ännu en sen kväll för att gå igenom min totalekonomi. Ytterligare en mindre summa pengar har flyttats ifrån mitt sparkonto på Swedbank till min aktiedepå hos Avanza. Därefter satte jag mig för att se över inlåningsräntor och var en eventuell placering av sparkapital skulle få bäst avkastning. Hos Swedbank föräras jag med hela 0.1%. Tack för det, som trogen kund sedan över 10 år tillbaka. Man inser dock snabbt att de riktigt höga inlåningsräntorna, från 2% och uppåt antingen kommer med ett krav som exempelvis att pengarna låses inne en viss tidsperiod, eller att banken ifråga inte är en riktig bank. Den saknar insättningsgaranti. Att placera sitt kapital på en sådan institution är ingenting annat än ett rejält risktagande. Om bolaget ifråga gör konkurs, då är ditt kapital borta. Utan rimlig chans att återfå. Hade det istället varit en riktig bank skulle statens insättningsgaranti träda in. Då återfår man insatt belopp så länge det är under 100 000 euro. Mitt råd: Låt dig ALDRIG lockas att placera pengar på en "bank" som saknar insättningsgaranti. Aldrig. Någonsin. Punkt.

Jag behövde inte leta särskilt länge innan jag insåg att svaret på mitt sökande efter en fin avkastning på inlånat kapital faktiskt låg närmare än jag trott. Det visade sig att Avanza Bank har ett sparkonto i samband med GE Money Bank som ger 1,60% ränta. Utan inlåsning. Utan kostnader. Fria uttag.

Det behövdes ingen längre fundering innan jag satte igång. Ett konto var öppnat inom fem minuter medelst BankID. Ytterligare fem minuter senare var halva mitt sparkapital på väg från Swedbank mot Avanza. Mer följer framöver.

Så lätt är det att på exempelvis 100 000 kr erhålla 1 600:- i avkastning per år istället för som på Swedbank, en hundring.

Se över placeringen av ditt sparkonto. Det lönar sig!

No comments:

Post a Comment