Monday 25 August 2014

Min aktieportfölj

Dags att visa upp portföljen. Det är ett work in progress och mer bolag tillkommer kontinuerligt:










Inköpen gjordes under torsdag och fredag förra veckan. Kort sagt kan man nämna att den stora glädjen så här långt är Cloetta, där jag med lite tur köpte aktien dagen innan presentationen av ett flaggningsmeddelande som berättade om ett större insiderköp av aktier i bolaget. Detta påverkade förstås aktiekursen i positiv riktning. Bolaget känns stabilt och verkar ha hittat en god strategi för fortsatt tillväxt.

Den stora besvikelsen så här långt (eller kort) är SSAB som haltar rejält på börsen och har så gjort en längre tid. Det pratas mycket om att bolaget med sina varianter av specialstål inte riktigt hittar rätt på en pressad marknad. Det känns ändå enligt mina egna analyser som att bolaget handlas med rabatt i nuläget. Det är surt att se ett bojsänke när andra aktier trummar på i portföljen, men av erfarenhet vet man ju att sådant här kan vända fort. Is i magen.

Min post som utgör aktier i Delta Minerals är ingenting annat än en chanspost. Jag tycker om att gambla med en ytterst liten del av min portfölj. Då på ett nyligen noterat bolag där jag själv enligt egna analyser ser en potential. Det är ju trots allt här man kan göra rejäla vinster, men allt som oftast innebär det förluster då bolaget inte når upp till förväntat resultat. Vare sig det är ett medicinbolag som inte får sitt nya läkemedel godkänt, eller ett oljebolag vars enda källa visade sig torr. I det här fallet handlar det om ett bolag med en intressant lösning som inte bara ger bolaget klirr i kassan, utan något som samtidigt gör en god gärning för människor och miljö. Jag återkommer med en mer detaljerad beskrivning av bolagen i min portfölj på sikt.

Min stora favorit är ändå Lundin Petroleum. Här finns enorma möjligheter till en klart högre aktiekurs. Bolaget kommer under 2015-2016 kunna utvinna en betydligt större mängd olja än man någonsin varit i närheten av tidigare. Man sitter på mycket fina tillgångar.

För stunden är jag 18% likvid med 82% i aktier. Enligt senaste numret av Aktiespararen rekommenderas just nu 50-50, men jag hänger nog kvar ett tag till. Fortsätter uppgången under tisdag och onsdag den här veckan, då börjar OMX närma sig testet av 1410. Här finns ett rejält motstånd, men grejar vi att nå detta och hålla näsan ovanför strecket under en tid, då kan det bli köpfest istället för, som många antyder, en rejäl dipp.

Mer tankar om börsen kommer under morgondagen.

No comments:

Post a Comment